Cum se resimte criza şoferilor de camion în statele din Europa – anchetă El Confidencial și HotNews

Via: hotnews.ro

Europa este în faţa unei crize logistice fără precedent în transporturi, iar războiul din Ucraina a complicat şi mai mult situaţia: în ultimii doi ani, sectorul a rămas fără 166.000 de şoferi de camion din Ucraina, Belarus şi Rusia, iar nevoia se ridică la 745.000 de şoferi, arată o anchetă a cotidianului spaniol El Confidencial, realizată în colaborare cu HotNews.ro, Gazeta Wyborcza (Polonia), Denik Referendum (Cehia) şi Mediapool (Bulgaria) în cadrul proiectului european Pulse.

Camioane la vama GiurgiuFoto: Daniel MIHAILESCU / AFP / Profimedia

Ancheta jurnalului spaniol începe de la punctul de frontieră Giurgiu-Ruse, dintre România şi Bulgaria, unde coada de camioane se întinde până pe Drumul Naţional 5. La patru zile de la aderarea parțială a Bulgariei și României la spațiul european Schengen de liberă circulație maritimă și aeriană, la 31 martie, șoferii de camion români și bulgari reținuți pe acest drum se plâng că nimic nu s-a schimbat pentru ei, titrează ziariştii El Confidencial. Aderarea terestră a celor două țări, care sunt membre ale Uniunii Europene din 2007, va continua să fie negociată în lunile următoare.

Drumul Naţional 5 deschide o fereastră către un tip de societate foarte specific, cea a șoferilor de camion. Un sector care se confruntă cu o criză care promite să zguduie lanțurile logistice europene, care depind în mare măsură de transportul rutier. Mai mult de 77% din transportul de mărfuri se face pe șosea, conform datelor din 2022, și doar 16,8% cu trenul, în ciuda încercărilor de a încerca noi rute mai puțin poluante.

Şoferii care aşteaptă în coadă resimt această presiune în cabinele propriilor camioane. Prin geamul unuia dintre TIR-uri se vede un braț cu un tatuaj în spaniolă: „No te fide de la confianza” („Nu te încrede în încredere”). Alin, un român de 40 de ani care poartă ochelari Ray-Ban negri, este şofer de camion de doar un an. Spune că înainte a lucrat în Madrid ca „agent de securitate”.

Alţi şoferi, turcii Adnam și Saban scot ceainicul dintr-o cutie de Nesquik și împart ceai și măsline la umbra camionului lor. Sunt în comerț de 24 și, respectiv, 18 ani. Transportă piese de vehicule în toată Europa.

Constantin, un șofer de camion român în vârstă de 52 de ani și bunic al unei fetițe, s-a oprit pentru o țigară. Vine din oraşul Valladolid (Spania) și a fost anterior în Portugalia. Transportă și el piese auto, „marca Renault”. Destinaţia sa e un parc industrial din apropiere, iar Constantin opreşte pentru o pauză menită să-i recupereze răbdarea: pentru a ajunge la destinaţie, va trece pe lângă coada de şoferi, iar experienţa îi spune că aceştia, nervoşi şi suspicioşi, vor arunca în el cu pietre şi-l vor insulta. „Au impresia că mă strecor”, zâmbește el. Constantin e şofer de camion de 31 de ani, după ce şi-a obţinut permisul în timpul serviciului militar. Petrece 20 de zile departe de casă în fiecare lună – ce-a de-a 52-a aniversare a sărbătorit-o singur într-o parcare. Experienţa aceasta îl face să fie temător în relaţia cu ceilalţi şoferi, care resimt pe pielea lor efectele crizei de forţă de muncă.

Citește articolul pe hotnews.ro

Lasă un răspuns